Met uw zeilboot, motorboot of sloep wilt u natuurlijk zo veel mogelijk snelheid halen met zo weinig mogelijk brandstofverbruik of wind.
Er zijn natuurlijk meerdere manieren om aangroei tegen te gaan, denk bijvoorbeeld aan de boot op trailer stallen en na gebruik het onderwaterschip schoon te maken, gebruik van een zeer gladde epoxy coating, het onderwaterschip beplakken met folie met minuscule haartjes, ultrasound, insmeren met uierzalf of het onderwaterschip voorzien van een antifouling.
Antifouling is een verzamelnaam voor aangroeiwerende verf en is simpelweg op te delen in 2 soorten. De harde antifouling en zachte of zelfslijpende antifouling.
Harde antifouling is voor binnenwater en niet-snelvarende schepen het meest geschikt. Door de ingredienten van de antifouling verf hecht ongedierte, pokken en algen zich niet aan het onderwaterschip en blijft het onderwaterschip glad. Tijdens een kraanbeurt is het onderschip makkelijk met de hogedrukspuit te reinigen.
Zachte of zelfslijpende antifouling "vervangt zichzelf" door de vaarsnelheid. Tijdens het varen laat langzaam een laagje van de antifouling los met het daarop zittende vuil.
De beste antifouling voor uw boot hangt dus af van het vaargebied, vaarsnelheid, aantal vaardagen per jaar .
Antifouling heeft natuurlijk periodiek onderhoud nodig. Controle op hechting, voldoende laagdikte, plaatselijk bijwerken of een geheel nieuwe laag.
Nautiflex heeft ruime ervaring om voor uw schip een passend systeem te adviseren, aan te brengen en te onderhouden.
Is er bekend welke antifouling er onder uw boot is aangebracht, dan is een nieuwe laag met hetzelfde product aanbrengen redelijk eenvoudig. De waterlijn van uw boot slijt sneller dan de rest van het onderwaterschip, en zal daarom net als beschadigingen en slechte plekken voorzien worden van een extra laag, indien nodig met een geschikte primer.
Is onbekend welke antifouling onder uw schip aangebracht is dan is een schakellaag of primer noodzakelijk voor een goede hechting.
Zijn er veel / dikke oude lagen aanwezig onder uw boot, dan zullen deze op een gegeven moment allen verwijderd moeten worden om weer een glad onderwaterschip te krijgen.
Om het onderwaterschip van uw nieuwe boot in goede conditie te houden is het belangrijk dat er geen vocht in het laminaat komt, en dat de boot elke winter uit het water gestald wordt om zo eventueel vocht te kunnen laten verdampen. Osmose is een mogelijk gevolg van een te vochtig polyesterlaminaat. Wilt u uw boot droog laten overwinteren, kijk dan bij de mogelijkheden voor winterstalling.
In tegenstelling tot wat veel mensen denken, is antifouling dampdoorlatend, dus het sluit het onderwaterschip niet af. Hiervoor is een epoxy systeem nodig, welke op het onderwaterschip wordt aangebracht, met daarover de antifouling om aangroei te weren.
Voor het aanbrengen van een epoxy systeem dient het onderwaterschip een voldoende laag vochtpercentage te hebben. Is dit te hoog, dan sluiten we het vocht als het ware op in het laminaat en werkt het averechts.
Antifouling of aangroeiwerende verf kan niet direct op de gelcoat van een polyester romp worden aangebracht, hiervoor is altijd een primer of schakellaag nodig.
Heeft u nog geen antifouling, en wilt u advies over het beste systeem voor onder uw boot? Neem dan contact met ons op via het contactformulier.
Niet elke op de markt verkrijgbare antifouling is toegelaten voor gebruik onder uw boot.
Het College Toelating Gewasbescherming en Biociden (CTGB) stelt de toelatingen voor antifouling vast voor Nederland. Het gebruik van niet toegelaten antifoulings is een overtreding en kan een boete opleveren van € 2500,-
Zie hier voor een lijst met toegelaten antifoulings (peiljaar 2020)